Laadukas siivous on elinehto Taidetehtaan liiketoiminnalle
Porvoon Taidetehdas on tapahtuma-, kulttuuri- ja kongressikeskus, jolle siivous on erittäin tärkeää sekä mielikuvallisista syistä että sujuvan toiminnan kannalta. Taidetehtaan siivouskumppanilta edellytetäänkin tinkimätöntä täsmällisyyttä, moitteetonta laatua ja poikkeuksellista joustavuutta.
Porvoon Taidetehdas on kulttuurin ja taiteen mekka, jossa järjestetään 250–300 tapahtumaa vuodessa. Suomen eturivin artistit kipuavat säännöllisesti Taidetehtaan lavalle – lähiaikojen ohjelmassa on muun muassa Suurlähettiläiden, Palefacen, Jarkko Aholan ja J. Karjalaisen keikat. Televisioyleisölle Taidetehdas on tuttu Voice of Finland -lähetyksistä.
Taidetehtaan seinien suojissa on myös mittava määrä taidetta, muun muassa Porvoon Taidehalli kuukausittain vaihtuvine näyttelyineen. Taidetehtaan kokoustilat puolestaan tarjoavat monipuoliset mahdollisuudet järjestää kokouksia, seminaareja ja kongresseja.
– Taidetehdas on Itä-Uudenmaan suurin, mielenkiintoisin ja monipuolisin tapahtumakeskus. Täällä tapahtuu kaikenlaista mielenkiintoista koko ajan. Meillä on taidetta talon joka nurkassa, Taidetehtaan toimitusjohtaja Anders Lindholm-Ahlefelt tiivistää.
Mielikuva on kaikki kaikessa
ISS Direct tekee ylläpitosiivousta Taidetehtaalla seitsemänä päivänä viikossa.
– Huolehdimme kaikkien yleisten tilojen siisteydestä ja puhtaudesta eli vastaamme siitä, että aulat, neuvotteluhuoneet, toimistot ja vessat ovat kunnossa, ISS Directin palveluohjaaja Magdalena Nickström kertoo.
Anders Lindholm-Ahlefelt korostaa siivouksen merkitystä Taidetehtaan kaltaisessa kohteessa.
– Odotan siivousliikkeeltä ensinnäkin täsmällisyyttä. Ei voi olla niin, että kun me tullaan paikan päälle, niin sovittuja asioita ei olekaan hoidettu. Toinen juttu on palvelun laatu. Sen pitää vastata meidän tarvetta ja meidän sopimusta.
– Positiivinen mielikuva on meille kaikki kaikessa, joten siivous on meille tavallaan laadun tae. Pointti on se, että kun asiakas tulee taloon sisään tai käyttää meidän fasiliteetteja, kaiken on oltava tiptop. Jos heti näkyisi, ettei täällä ole siivottu, se saisi asiakkaan juoksemaan kohti horisonttia ja nopeasti. Nurkissa ei yksinkertaisesti saa pyöriä villakoiria tai asiakkaat lähtevät muualle, Anders Lindholm-Ahlefelt jatkaa.
– Taidetehtaalla siivousliikkeeltä ja jokaiselta siivoojalta vaaditaan joustavuutta sekä ennen kaikkea pelisilmää, sillä koko ajan sattuu ja tapahtuu, ISS Directin palveluohjaaja Magdalena Nickström valottaa.
Tapahtumatuotanto vaatii joustavuutta
Säännöllisen ylläpitosiivouksen ohella Taidetehtaalla tarvitaan televisiotuotantoihin ja muihin tapahtumiin liittyen lisäsiivousta, usein jopa monta kertaa päivässä.
– Siivoamme salit ja bäkkärit aina tilauksesta. Saamme aina hyvissä ajoin seuraavan kuun listat, mitä tapahtuu minäkin päivänä ja millaisia siivoustoimenpiteitä meiltä silloin odotetaan. Listat ovat selkeät, joten ne on myös helppo toteuttaa, Magdalena Nickström kuvailee.
Vaikka tapahtumiin liittyvät lisäsiivoukset hoituvat pääsääntöisesti suunnitellusti, Taidetehtaan siivouskumppanilla pitää olla kykyä reagoida nopeasti yllättäviin tilanteisiin.
– Tietenkin tällaisessa toiminnassa aina sattuu ja tapahtuu, joten siivousliikkeen pitää olla varautunut kaikkeen. Jos asiakas vaikka roudaa mukanaan konfettikanuunan ja päättää käyttää sitä kesken seminaarin, niin se vaatii yht’äkkiä välisiivouksen, joka on tehtävä tosi lyhyellä varoitusajalla, Anders Lindholm-Ahlefelt pohdiskelee.
– Joustavuuttahan täällä tosiaan vaaditaan, ja ennen kaikkea pelisilmää. Meillä on onneksi tosi hyvät ja joustavat tekijät täällä, joten saamme aina tarvittaessa jonkun paikan päälle nopeastikin, Magdalena Nickström toteaa.
– Ad hoc -tilanteet ovat tosiaan hoituneet hyvin. ISS:llä on äärimmäisen kätevä DirectAppi-sovellus. Se on meille helppo käyttää ja sitä kautta me pystymme viestimään meidän omista tarpeista ja tilanteista heti, jolloin niihin tartutaan myös nopeasti, Anders Lindholm-Ahlefelt täydentää.
– Arvostan sitä, että ISS Directillä on aina valmiina -asenne. Meillä voi olla esimerkiksi tapahtuma, joka kuvataan ulkoa. Silloin pitää tietysti pestä ikkunat, ja se hoituu heiltä hetimmiten, Taidetehtaan toimitusjohtaja Anders Lindholm-Ahlefelt kiittelee.
Siivouksen korkea taso on Taidetehtaalle liiketoiminnan elinehto
Anders Lindholm-Ahlefeltin mukaan siivous on paitsi laadun tae, myös suorastaan elinehto liiketoiminnalle, sillä siivous liittyy elimellisesti Taidetehtaan palvelulupaukseen asiakkaille.
– Kun tapahtumia tehdään yrityksille, jotka maksavat niistä ihan rahaa, siivous liittyy myös meidän asiakasyritystemme toimintaan ja heidän brändiinsä. Jos yrityksellä on esimerkiksi oma myyntitapahtuma, se heijastuu heihin huonolla tavalla, jos täällä tilat eivät ole moitteettomassa kunnossa. Se tarkoittaa sitä, että meidän pitää osata palvella asiakkaitamme niin tilojen siisteyden suhteen kuin myös kaikin muin tavoin mahdollisimman hyvin ja jopa vähän yli, jotta heidän tavoitteensa täyttyvät.
Taidetehdas ostaa siivouskumppanilta mielenrauhaa
ISS Direct päätyi Taidetehtaan siivouskumppaniksi kilpailutuksessa, jossa yhteinen sävel löytyi kivuttomasti.
– ISS Direct valikoitui kumppaniksi, koska se pystyi tarjoamaan meille sen, mitä me olimme hakemassakin. Eli mielenrauhaa ja lupauksen siitä, että asiat hoituu. Kuten sanottu, tällaisessa paikassa ei vain voi olla niin, että jossain tilassa on hämähäkinseittiä, kun kukaan ei ole käynyt siellä siivoamassa kahteen viikkoon, Anders Lindholm-Ahlefelt pohtii.
– Yhteistyö Taidetehtaan porukoiden kanssa on ollut jotenkin tosi helppoa heti alusta alkaen. Ihan ensi tapaamisesta lähtien meille oli aika selvää, mitä he tahtovat. He haluavat keskittyä siihen omaan työhönsä. Me puolestamme hoidamme siivouksen siten, ettei heidän tarvitse sitä miettiä vaan että kaikki paikat ovat aina kunnossa, Magdalena Nickström säestää.
Hinta on toki tärkeä tekijä kaikissa kilpailutuksissa, mutta Taidetehtaalla se ei painanut eniten puntarissa.
– Me maksamme mielellämme palvelun laadusta, Anders Lindholm-Ahlefelt toteaa ykskantaan.
Yhteispelillä se sujuu
Taidetehtaan ja ISS Directin siivouskumppanuudella on mittaa jo noin kahdeksan kuukautta, joten yhteistyön sujuvuutta voi Anders Lindholm-Ahlefeltin mukaan jo hyvin arvioida.
– Homma on toiminut kuin kello, ja me olemme tosi tyytyväisiä. Olemme mielestäni havainneet kaikki pullonkaulat ja kipupisteet, mitä tässä saattaa olla ja olemme yhteistuumin löytäneet toimivat tavat, miten asiat pitää hoitaa. Mielestäni homma pelittää tosi hyvin.
– Ruusuja haluan antaa erityisesti siitä, että aina kun esitän jonkin hullun kysymyksen, saan järkevän vastauksen, Anders Lindholm-Ahlefelt summaa ja nauraa päälle hersyvästi.